lite om min prao

Sitter i sängen nu och är sjukt trött ska snart gå och lägga mig, men först tänkte jag berätta lite om min praoplats som jag lovade.

Jag har prao på en skola, min gamla skola, i en årkurs 2. Där ska jag tillbringa min tid nu i 2 hela veckor, och sen blir det tillbaka till skolan som gäller. Varför jag valde att prao på en skola va för det första att jag verkligen gillar barn, för det andra att jag känner personerna jag jobbar ihop med och är ju själv gammal elev på skolan. Vad jag får göra varierar, men jag ska mest va som någon sorst förebild för 8-9åringarna. Jag ska hjälpa de och på ett eller annat sätt redan nu vägleda de till en bra framtid. "Man kan inte lära en gammal hund sitta" har ni hört talas om det? Man kan inte börja lära barnen när de är runt 13 år, då fastnar det knappt. Och varför jag valde just en 2a är för att det är nu barnen utvecklas mest, de lär sig att lyssna, försöka osv.. Det är även i den här åldern som de flesta barn lär sig pluss och minus, samt lite "gånger." De lär sig att stava bra och så, jag valde att vara 2 veckor på ett ställe för jag tycker det skulle vara kul och se vad barnen går igenom. Just nu håller jag på och lär känna de, vissa bra och andra bättre. Så det är verkar vara ett ganska enkelt jobb trots att man är helt slut efter att ha själv använt hjärnan en hel dag.
Mina framtidsdrömmar ändras hela tiden, först va det designer, sen va det frisör och delfinskötare som alla ynga flickor säkert vill bli. Jag ville ett tag jobba som fotograf, men nu vet jag inte.. Om ca ett år måste jag välja och bestämma mig. Och jag har de senaste veckorna funderat på det där med att hjälpa människor. Amelia och jag har bla annat pratat om att bli någon inom barn och fritid och det är just därför jag testar på det här jobbet, för jag vill se vad som krävs och om jag kan hantera barn på ett bra och tryggt sätt. På skolan är meningen att jag ska bygga upp ett förtroende för de små, jag ska få de att lita på mig som en kompis, samtidigt som jag ska finnas där för de som en vuxen. Jag vill vara en sån person människor vill komma och prata med om de har problem av olika slag, främst barn. Kurator, eller så skulle jag drömma om att jobba på BRIS eller Ungdomsmottagningen osv..
Det var lite om mina framtidsplaner,
vad vill ni bli?

Går till sängen nu, godnatt darlings, sleep well!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0